Dag 56 Sydney! + Blue Mountain! Målet er nådd!

Vi er i mål! Vi har klart det! Vi har syklet fra Cairns til Sydney! 3070 km har vi logget, inkludert idag.

Vi er lykkelige!

Vi er stolte!

Vi er slitne i beina etter dagens klatreetappe!

Vi er lei av å sette opp telt!

Vi gleder oss til å komme tilbake til Sydney og “gjøre” byen, det skjer om 2 dager.

Litt om dagen idag:

Nambucca til Mains: 15 km

Lapstone togstasjon til Katoomba 44 km, totalt 59 km.

Idag var Jan først oppe! Våken eller ikke, han var ihvertfall først ute av teltet. Deretter gikk alt som vanlig, Erik lagde frokost, og Jan stilte inn GPS’n.

Det er en del av utstyret vårt som begynner å bære preg av at det har vært i bruk noen uker. Teltene hangler, med knekte bøyler, plugger skakke som et alfabet, og myggnetting som er i ferd med å revne. På begge teltene! Men det holder to netter til!

Jans pute holder på lufta omtrent akuratt til han har sovnet. så må den blåses opp igjen.

Våken?
Morravask uten håndkle er dumt- og med kun el-tørker på toalettet
Erik er alltid blid om morran!
Hodeputa er lekk..
Begge telta står på halv tolv, også knekt bak-bøyle
røket i myggnettingen, fikset med gafffa!
Siste dag, min venn!
dette er de rette.
Her tenkes det hardt!

Ruta idag var enkel, følg hovedveien til Manly, og ta ferge derfra til Sydney sentrum. OK vei, men vi var endel på fortau idag også. Vel fremme i Manly handlet vi oss McDonalds frokost og kaffe til å ha på ferga.

Manly er målet, så “jukser” vi med ferge til sentrum
Manly beach

Kaffe og frokost nr 2.
Gutta krutt på ferga til Sydney
De har ikke sveler her heller 😔

Fergeturen var helt udramatisk, men begge satt helt ytterst på setet i det vi rundet holmen (hvor det er en zoo) og vi kunne skimte operaen.

FB, Snapchat, Instagram, MMS; de fleste sosiale medier ble tatt i bruk for å dele den opplevelsen med familie og venner!

Harbour bridge
Operahuset!! Det ultimate beviset på at vi er i Sydney

Greia er at vi har booket overnatting fra 14-17 desember i Sydney. Vi bestemte oss derfor for et par dager siden å besøke Blue Mountains. Vi har hørt og lest at det er spektakulært. Så snart vi kom i land trillet vi ned til togstasjonen, og satte oss på toget retning Katoomba.

CBD 👍

Men, sykkelgutter toger ikke til toppen. Vi hadde bestemt oss for å gå av ved Gleenbrook. Det gjorde vi ikke. Vi gikk av på stasjonen FØR. Vi var stressa, ekstra-hjulet var demontert og stua bort i en bagasjehylle, sekkene var løse, syklene hang i en krok i taket, og vi husker navn dårlig! Kombinasjonen av alt dette gjorde at vi hoppet av ved Lapstone. Lapstone ligger både lavere og lengre unna Katoomba både i km og høydemeter. Lapstone er forresten en dårlig stasjon for rullestolbrukere (og andre som sliter med trapper). Det var ingen rampe rundt fra “spor 2”, så vi måtte bare alt utstyret opp og rundt til “spor 1” og utkjøringen.

Det har nok vært en av de varmeste dagene så langt på turen, godt over 30. Vi hadde ca 45 km forran oss og ca 1000 høydemeter.

Vi ble fort enige om at vi kjører hver for oss idag, slik at Erik ikke trengte å vente på Jan. Som ventet kom Erik først opp, men ikke mange minuttene etter kom Jan!

Jan fikk endelig brukt for iPoden som en kompis har fyllt med god musikk. En god blanding av Eminem, Lillebjørn Nilsen, Queens, ABBA, U2, Seigmenn, Prima Vera (julesangen deres hadde jeg glemt..:-) ) og endel andre hjalp godt til opp bakkene.

Erik siger fra Jan allerede i første bakken

Det er så populært med 7 sorthvittbilder på Facebook. La oss ta en variant her:

Bonus!

Vel fremme i Katoomba fant vi oss en irsk pub, og feiret ekspedisjonens suksess med øl og pizza!

Mat og drikke på toppen
Oppsummering på pub’n!

Vi hadde ikke booket noe camp her. Vi pleier ikke det. Men, vi kom så sent frem at resepsjonen var stengt, og det sto at det ikke var noe ledig! Det var ikke vi enige i, så vi syklet inn og fant oss en plass.. Koden til toalettet fikk vi enkelt av en nabo.

Så vi fricamper for første gang på turen, på en campingplass! Morsomt. Så får vi se hva som skjer når det kommer noen i resepsjonen imorra.

Plan A for imorra er å sjekke ut noen “must-see” spots i nærheten. Vi må nok på sykkelsetet, men vi får håpe det ikke blir veldig lange turer!

PS: Det loves ikke bort noen blogg imorra. Det kommer nok en eller to til for turen avsluttes for godt, men kanskje vi skal være turister i hele morgen! Vi får se!

2 thoughts on “Dag 56 Sydney! + Blue Mountain! Målet er nådd!”

1. JEG BØYER MEG I BEUNDRING OG MISUNNELSE , DERE KLARTE MÅLET GUTTER. GRATULERER MED VEL GJENNOMFØRT TUR ..KREVER ALLIKEVEL FLERE INNLEGG I BLOGGEN JAN, DET KAN IKKE SLUTTE SÅ BRÅTT, DU KAN GODT TRAPPE NED MEN IKKE BARE STOPPE :):)