Snipp snapp snute..

Eventyret “Norge på langs – i Australia” er ute. Jans hårete mål er oppnådd.

Drømmen startet ved påsketider, da Aftenpostenjournalist Gunnar Kagge fortalte på radioen om sin sykkeltur på tvers av USA. Jan tente momentant. I løpet av våren og sommeren ble planene konkretisert, og i august kom også Erik med på laget.

Nå er det altså slutt.

Erik har dratt til Brisbane for å feire jul med familien der. Jan setter seg på flyet til hjem til Norge om ca 30 min.

Det er noen dager siden vi avsluttet syklingen. Vi har fått turen litt på avstand, men det er fortsatt uvirkelig at vi har syklet over 3000 km – hver!

La oss oppsummere litt:

Vi må ha deltatt i verdens heldigste “ekspedisjon”. Alt har – i store trekk – gått på skinner.

Været har vært med oss. Vi har hatt dager det har vært veldig varmt, og vi har syklet i øsende regnvær og vi har slitt oss gjennom motvind. Men vi har hatt flere solskinnsdager, mange dager med perfekt sykkel-temperatur og vi har hatt vind i ryggen både titt og ofte.

Utstyret har holdt mål! Syklene har vi ikke hatt noe plunder med. En punktering hver er mindre enn vi kunne forvente på en såpass lang tur. Extrawheelet har fungert utmerket, både som bagasjebærer og som kontaktskaper. Vi har hatt mange hyggelige samtaler med folk langs veieb basert på setup’en vår.

Telt og camp-utstyr må også sies å ha holdt mål. Teltene ble litt “rustne” mot slutten, med både knekte stenger, og hull i fluenettingen, men alt i alt fornøyd med det. Vi er lykkelige over at vi valgte to enkelttiltak fremfor et felles. Det har vært godt å krype inn i hver vår lille hule om kvelden.

Liggeunderlag, kokebluss, “sovepose” og dekketøy har vært bra – vi gjorde rett og slett gode kjøp i Cairns!

Vi ble advart mot all verdens farligheter i Australia før vi dro. Krokodiller, edderkopper, slanger, maneter, haier, ville hunder, jeg vet ikke hva. Vi har derfor vært forsiktige, både på land og til vanns. Om det er grunnen, eller om alle advarslene var overdrevet vites ikke, men vi har ikke hatt noe problemer med disse farlighetene. Maur, og mot slutten fluer, er vel de krypene som har plaget oss mest. Kanskje morakniven godt synlig i Jans front-veske også har holdt farlighetene på avstand 🙂

Vi har skrevet mye om veier, asfaltkvalitet og sjåfører underveis. Hvis vi skal forsøke å oppsummere må det bli noe som dette:

Veiene har vært levelige. Det som trekker ned er tidvis veldig grov asfalt (tungt å sykle på), og varierende skulder (fra totalt fraværende til brede flotte skuldre. I byene/tettsteder er det sykkelbaner noen steder. Problemet er bare at de plutselig stopper, og da kan det bli farlige situasjoner.

Bilistene må vi kunne si i stor grad har tatt hensyn til oss. Det sagt, det er mindretallet som holder GOD avstand ved passeringer. Vi har hatt episoder med lastebil møter lastebil, samtidig som de passerer oss, på en bru eller vei med smal skulder som har fått oss til å tenke på hva i helvete er det vi driver med. Dette er jo livsfarlig. Men det har gått bra!

Vi kan telle på en hånd de som med vilje har forsøkt å presse oss ut. Men 3-4 episoder er forsåvidt 3-4 episoder for mye!

Vi har ofte ikke hatt andre alternativer enn å  sykle motorvei/highway. De gangene vi har funnet alternative ruter har vi storkost oss.

Mange (meg selv inkludert) var spent på om vi var spreke nok til å klare dette! Konklusjonen er jada, kroppene har fungert veldig bra.

Erik har vært motoren i laget. Han er den som har hatt flest timer i front, og båret (trukket) mest vekt. Hvis det er noe Erik har vært plaget med er det litt for trange sko, og han har slitt litt med vonde tær og føtter.

Jan har også holdt overraskende bra. Det var perioder i starten hvor tempoet var litt for høyt, og han var dyktig sliten etter et par lang-økter. Dessuten begynte knærne å murre litt, men de holdt seg i sjakk når vi senket tempoet litt.

Vi har ikke blitt solbrente. Vi har kjørt på med faktor 50 fra dag 1. Erik’s nesetipp har dog fungert som lanterne på mørke kvelder, ellers ikke noe sol-problemer. Pumpene har også klart seg bedre enn fryktet! De har tidvis vært noe ømme, men vi var redd det skulle være værre. Så er de også tatt godt vare på underveis.

Vi har fordelt oppgavene broderlig på turen. Erik har vært turens suverene kokk. Han har disket opp med frokost og kaffe, alltid servert med et smil. Dette er en periode av døgnet hvor Jan ikke er spesielt snakkesalig, og det var vært helt fantastisk å få frokosten servert hver dag. Videre har han ofte servert middager, tilberedt under kummerlige forhold på diverse camp-kjøkkener. Erik har også vært ansvarlig får vårt mobile kjøkken, og pakket opp og ned og opp og ned hver gang vi trenger noe fra “kjøkkenet”.

Jan har vært klesvask-ansvarlig, navigator og blogger. Alle jobbene like viktige! Vi var overdrevent harde på vaska i starten. Vi vasket hver dag. Vi senket frekvensen etterhvert, men sjelden mer enn to (max tre) dager mellom hver vask.  Begge fant sin favoritt-sykkelbukse som vi helst ville sykle med hver dag.

Navgasjon har vært tidvis særs enkelt. Som “kjør 90 km mot syd på Bruce highway til vi ser campen på venstre side”, til mer krevende (inn mot Brisbane for.eks). Alt i alt har det gått bra. Vi har kommet innpå et par dirt-roads, og noen få km ekstra her og der, men vi har nå kommet oss fra Cairns til Sydney. Bloggingen har tatt tid. Mens Erik har lagd middag har Jan sittet med nesa i mobilen, lastet bilder og forsøkt å berette om dagens hendelser. Det er skrevet ca 60 blogginnlegg siden vi startet. Det har blitt som en dagbok for oss, og vi gleder oss til å lese gjennom bloggen selv.

Før avreise var Erik og Jan sykkel-kompiser. Vi er med i samme sykkkelgjeng (Team B.O.B), men ikke mer enn det. Det har endret seg! Takk gud for at Erik valgte å hive seg på turen – som Jan hadde planlagt på egen hånd. Vi har kost oss sammen, og blitt gode kompiser underveis! Tusen takk for en flott tur og herlig reisefølge, Erik!

Begge to har satt ny “borte-hjemmefra-rekord”. Det i seg selv var ikke noe mål, men var en naturlig konsekvens av opplegget. To måneder er lenge. Veldig lenge. Vi har hatt hyppig kontakt med våre kjære, men det skal bli godt å komme hjem å se/kjenne/føle Anja nå. Erik har allerede møtt Titti i Brisbane. Rapportene derfra sier at det var en godt gjensyn.

Å rangere hva som har vært turens høydepunkter har vi gitt opp. Allikevel er det noen opplevelser som sitter ekstra godt i.

Fallskjermhoppet (tandem) i Hervey Bay var en fantastisk opplevelse. Anbefales!

Følelsen når vi rundet odden fra Manly beach og så operahuset var herlig. Målet var nådd! (hæsjtægg denfølelsen)

Withsunday Beach var selvsagt helt nydelig, tror aldri jeg har sett en så flott strand noen sinne.

Vi har tidligere blogget om noen av menneskene vi har møtt. Summen av alle vi har møtt er nok også veldig høyt oppe på listen over høydepunkter.

Dessuten er det mange små opplevelser/hendelser som bare sitter i. Møtet med “oksen Ferdinand”, den andre blindveien vi tok og måtte snu, strendene vi har syklet forbi (og besøkt noen av de), campingplassene (både de gode og de dårlige), Erik’s fravær av retningssans, biff-middagene Erik har disket opp med, gode dager i god medvind, Sydney, Byron Bay.

Lista er lang, og urangert. Umulig å sette opplevelsene opp mot hverandre.

Neste tur?

DET skal nok diskuteres godt hjemme først, men det frister! Tankene surrer allerede…

Men nå får være nok sykkel får i år!

Gud jul og godt nytt år alle sammen. Takk for godt selskap gjennom 60 dager og 3000 km.  Vi håper dere har kost dere! Det har vi!

Erik & Jan

Det er noe sant i dette 😊

Et utvalg av bildene fra turen:

16.10 Avreise Gardermoen. To spente karer, kjørt til flyplassen av sine kjære.

18.10 Ankomst Cairns. Montering av sykler. Jan hadde mistet noen deler på veien (blant annet hjulbolt), så vi måtte improvisere litt for å komme til hotellet.

20.10 klare til avreise! Jan forsøker seg på en anti-regndans! Det funket ikke veldig bra, vi hadde flere “showers” første dagen, men det var ikke kaldt!

20.10 Blindvei første dag… Oversvømt vei, vi tok ikke sjansen på å krysse, livredde som vi var for krokodiller!

20.10. Første overnatting ble på motell, søkkvåt plen på campen, og våte syklister, så vi søkte fast tak over hodet. Kult sted, tidligere bolig for sykepleierne i bygda (sykehus rett i nabolaget). Hus med sjel!

21.10. Mange lange strekk nord i Queensland

21.10 vi smiler, men er skeptiske til skiltet bak oss..

21.10 Første overnatting i telt. Delvis under le. Her spiste vi havregrøt med juice til frokost. Det ble med den ene gangen..

22.10 Fremme ved Cardwell, tilbake til kysten.

Pumpesmøring var en viktig del av den daglige morgen-rutinen. Normalt sett ble det gjort noe mer diskret..

24.10 Her har vi bodd i sponset hytte, etter en lang økt. Norske drakter på idag fordi vi skal rulle inn til hviledag i Townsville.

25.10. Utenfor Townsville lå Magnetic Island. Der gjorde vi en av turens bedre investeringer, hver vår kledelige solhatt!

26.10 vi luncher under skiltet til postmannen.

Det er mye rygg-bilder av Erik og selfier av Jan.

“alle med?”

Vi har passert utallige jernbanespor. De fleste brukt for å frakte sukkerroer fra jordene til videre prosessering. Som BOB’ere vet vi at å krysse jernbanespor (spesielt spor nesten parallelt med vegen) innebærer stor fare. Vi har kjørt safe over alle.

28.10. etappen inn til Earlie Beach ble tøffere enn forventet. Varmt, vi hadde turens første punktering (ene av kun to totalt), og fikk kraftig motvind mot slutten.

29.10 skuffende dykk på Withsunday Island. Lite liv og farger. Det meste var ødelagt av syklon et halvt år tidligere.

29-30.10 seilbåt-cruise rundt Withsunday Islands. Her sov vi etterhvert på dekk, det var steike varmt UNDER dekk.

30.10 Withheaven beach. Et av de flotteste stedene vi noensinne har sett!

Withheaven beach

31.10 motbakke i sikte..

31.10 uvær, og vi var vel fremme på camp! Vi campet på kjøkkenet, og bygde oss krokodille-beskyttelse av sykler og ekstra-hjulet 🤔 En god natt, ligge å høre på uværet rundt oss, og samtidig ligge tørt (og hardt) og trygt.

Vi har sett mye landskap. Sukkerroer, bananplantasjer, store beiter for kuer og hester.

Banan-plantasjer.
Innhøstingmaskin for sukkerroer.

12.11 Vi hoppet i fallskjerm!! Begge to! (Hver vår, med en instruktør (hver) på ryggen). fy inni granskauen for en følelse! Og for en utsikt, vi ble kastet ut mellom Harvey Bay og Frasier Island.

13-14.11 Frasier Island. Mye busskjøring langs stranda, men det var en kul øy! Flott regnskog rundt “central station”
Champagne-bukta på FI.
Man kunne også ta en flytur isteden for lange transportetapper med buss på stranden. Vi lot være, vi hadde hoppet ut av et fly dagen før, det fikk holde.

17.11 Flott utsikt fra campen på Noosa heads.

Vi fikk etterhvert en elsk for bakerier, spesielt Jan. Det ble flere bakeriluncher underveis.

Vi har spist utallige tuna-bokser.

17.11 vi hadde noen kalde netter, dette er fra en av de, fra Gympie.Campen som skuffet med manglende svømmebasseng!

18 .11 en dag med konstant regnvær! Vi kjøpte matchende regnjakker og slet oss gjennom Sunshine Coast.

19.11 punktering to av to. Tenk på det, 3000 km, og kun en punktering hver! Mye glasskår langs veiskulderen, så vi har vært heldige!

19.11 Australia zoo. En flott dyrepark. Kenguruer var faktisk blant de dyrene vi også så live. Den beste opplevelsen var når de hoppet rett forran oss på en grusvei (feilnavigering altså).

Øyvind og Øystein.

20.11 Endelig fremme i Brisbane. Norske drakter på selvsagt. Vi ble møtt av – og bodde hos – Hedda og Andreas hele oppholdet. Takk for oss!
Fra takterrassen
Southbank I Brisbane
3-retters på takterrassen

24.11 flott solnedgang i Gold Coast. Opp ned, men like fin den veien. Ellers var Gold Coast litt skuffende, ALT for mye skyskrapere. Men, vi gav det ikke mye sjans, vi var her kun en kveld.

Schoolies-fest.. vi holdt oss unna..

Begge har slitt med lurvete teltstenger – men de holdt helt inn!

25.11 nakenbading og avkjøling på vei til Byron Bay

25.11 fantastisk vertskap i Byron Bay, vi bodde hos noen venner av noen venner.

Vakre Byron Bay.

Byron er Australias østligste punkt (fastland).

27.11 Kort fergetur (kabelferje) over et sund. Rolige veier på andre siden.

Vi stoppet ofte ved fruktutsalg, såkalte trust-boxes for betaling. Vi betalte alltid! Vi er til å stole på!

30.11 campen uten kjøleskap. Vi hadde handlet inn til middag på veien, så det ble tidlig middag – og så en middagslur
01.12 vi har testet mange svømmebassenger, dette er blant de bedre, i Kempsey.

3-4.12 I Tuncurry hadde vi hviledag igjen. Erik fikk endelig gått en runde på golfbanen.

05.12 vi fikk en runde på bowl-banen. Morsomt!

7-9.12 Newcastle, og Nobby Heads.
Newcastle, utendørsbasseng. 18 grader i vannet!
Mye kultur i Newcastle.

10.12. vi nærmer oss Sydney!

10.12 Solnedgang over The Entrance

11.12 Vi venter på ferga til Palm Beach, fra Ettalong. Vi misset på ferja med 2min og måtte vente i 2 timer, men fikk uventet hjelp!

12.12 Manly, kun en kort fergetur nå så er vi fremme!

12.12 Målet nådd. Sydney og opera-huset! For en følelse!!
Jaaaaaaaa!!!!!!

12.12 Vi dro rett videre til Blue Mountains fra Sydney. Tog første halvdelen, og så syklet vi opp bakkene. Endelig litt motstand i beina.. !

13.12. de tre søstre.

13.12. tilbake til Sydney, NÅ er vi ferdige!

14.12 obligatorisk besøk til Bondi Beach gjennomført

15.12 Harbour Bridge

15.12 opera-huset uten syklister

15.12 Operahuset, igjen med syklister (i sivilt)

17.12 Erik drar til Brisbane, Jan bytter motell, fra et ok et til et veldig lurvete et..

17.12. Takk for turen, Freberg! Ditto Børresen! Farvel for denne gang! Sees på nyåret!!

18.12 Nydelig lysshow på en kirkevegg i Sydney

18.12 Endelig fant vi brillene vi har lett etter i to måneder.

19.12 middag uten Erik. Der var tomt!
19.12. Jan har handlet julegaver idag. Til Jan. Ny skjorte, bukse og nytt belte. Deilig å gå i noe annet enn det jeg har brukt sammenhengende i to måneder!

6 thoughts on “Snipp snapp snute..”

1. Veldig artig! Dere to har vært på sykkeltur i Australia. Men hjemme i Norge sitter det haugevis av folk som også har vært på sykkeltur i Australia. Takk for at dere tok oss med!! …. Og ikke nok med det; vi har blitt skikkelig lokalkjente på østkysten!!

1. Hei Torbjørn, det er hyggelig å høre! Takk for følget! Nå er Jan hjemme på Hellandveien, det er pinadø flott her også 🙂
      God jul, Torbjørn.

2. Veldig artig! Dere to har vært på sykkeltur i Australia. Men hjemme i Norge sitter det haugevis av folk som også har vært på sykkeltur i Australia. Takk for at dere tok oss med!! …. Og ikke nok med det; vi har blitt skikkelig lokalkjente på østkysten!!

3. Tusen takk for at vi fikk bli med på turen, Jan! Gleder meg til å se deg å få flere detaljer 🙂 GOD JUL! Hils gjengen på Freberg!

4. It looks like you had a great time in Australia.. many great memories. Merry Christmas & Happy New Year. Travel safe. Take Care. Would like to know how to translate your travel stories into English.